Betegség utáni visszatérés a konditerembe - Király Fitness

Király Fitness

Fontos beszélnünk arról, hogy a rendszeres testmozgásunkat miként befolyásolhatja
egy nem várt betegség. Vajon lehet-e mindent a megszokott módon folytatni vagy ajánlott-e
változtatni a terhelésen konditermi edzéseink során?

Szakemberek szerint 3 betegség típust különíthetünk el, ha a sportolás folytatása a cél.

  •  Beszélhetünk toroktól felfele megjelenő tünetekről, például nátha, orrdugulás, illetve
    enyhe torokfájás. Ebben az esetben érdemes vissza fogni a tempót és csökkenteni a
    terhelést, edzési időt. Természetesen minden esetben ki kell kérni az orvos és/vagy
    személyi edző véleményét.
  • Ha a panaszok toroktól lefele jelentkeznek, tehát előfordul mellkasi fájdalom, légzési
    nehézség, erős köhögés vagy gyomor/ gyomortájéki fájdalom, akkor kerülni kell
    mindenféle mozgásformát és meg kell várni a teljes gyógyulási állapotot.
  • Szintén tilos fitnesztermi edzést végezni láz és izomfájdalom esetén, mivel komolyabb
    kárt okozhat szervezetünkben. Ilyen típusú betegségek esetén az erőltetett testmozgás
    növeli a fizikai sérülések és a betegség romlásának esélyét is.

Enyhébb betegség esetén érdemes alacsony intenzitással járó mozgásformákkal helyettesíteni
a megszokott konditermi edzéseket, melyek lassabb tempóban, kisebb terheléssel
végezhetőek. Ezek lehetnek például: sétálás, kocogás, kerékpározás, úszás, jóga, pilates vagy
bármilyen nyújtó hatású mozgásformák.

 

A regenerálódás és betegségből való kigyógyulás után érdemes a táplálkozásra nagy
hangsúlyt fektetni, annak érdekében, hogy megakadályozzuk az izomzat leépülését.

Ennek aranyszabályai:

  • Elegendő kalóriabevitel, hiszen a kiegyensúlyozott étrendnek köszönhetően
    könnyedén fenn lehet tartani a fizikai kondíciót.
  • Napi kalóriabevitel csökkentése (Kb. 100 – 150 kalóriával), illetve a napi 5-6x-i
    étkezés kisebb adagokkal számolva.
  • Szénhidrát korlátozása (kalóriaszám csökkentése érdekében).
  • Rendszeres fehérjepótlás (például protein turmix formájában, mellyel az édesség
    helyettesítése is megoldható).
  • Egészséges zsírok fogyasztása, hiszen a regeneráló időszakban ebből lesz a
    szervezetnek energiaforrása. Omega zsírsavak fogyasztása ajánlott, mely megtalálható
    a halolajban, a lenmagolajban, és az omega-3 kapszulákban.
  • Folyamatos hidratálás, mely minimum 3 liter folyadék fogyasztását jelenti naponta
    (lehetőleg víz formájában).
  • Táplálék kiegészítők (vitaminok, ásványi anyagok) alkalmazása az immunrendszer
    támogatása érdekében. Ajánlottak: C-vitamin, E-vitamin, Glutamin (az izom
    növeléséhez és regenerálásához), Cink, D-vitamin, illetve ajánlott a gyömbér
    fogyasztása bármilyen formában, hiszen gyulladáscsökkentő hatással rendelkezik.

 

Honnan tudhatjuk, hogy készen állunk-e a konditerembe való visszatérésre?

  • A normál pulzusérték nyugodt állapotban 60-80 ütés/perc. Ha ebben a tartományban
    található a pulzusunk, akkor jó irányban haladunk.
  • Ha nem rendelkezünk semmilyen légzési nehézséggel és mellkasi fájdalomról sem
    számolhatunk be, akkor szintén közelebb kerülhetünk a visszatéréshez.
  • Végül a legfontosabb: Jól érezzük-e magunkat a testünkben? Nem vagyunk-e
    fáradékonyak? Érzünk-e erőt, energiát magunkban? Ha ezekre a kérdésekre igen a
    válasz, akkor meg lehet próbálni a fitneszteremben végzendő testmozgásra való
    visszaállást. Ügyeljünk a terhelés fokozatos emelésére.

 

Ha a betegségünk hosszabb ideig tartott (1 vagy több hét), akkor nem érdemes elsietni az
edzőterembe való visszatérést. Gyógyszeres kezelés esetén kifejezetten fontos a
kezelőorvosunkkal történő konzultáció.

FONTOS! A gyógyulást követően ne próbáljuk meg gyorsan bepótolni az elmulasztott
edzéseket, tartsuk szem előtt a fokozatosság elvét és lépésről lépésre haladva akarjunk vissza
jutni az betegség előtti edzettségi állapotunkhoz. Ajánlott rövidebb időtartamú, kevésbé
megterhelő edzésformákat alkalmazni és a sportolással töltött napok után pihenő napot
beiktatni.

 

A jelenlegi pandémiás helyzet miatt meg kell említenünk a COVID betegségen átesettek
sportoláshoz való visszatérését is. A fertőzésből felépülők nagy százaléka valamilyen
szövődmény áldozatává válik, melynek nagy jelentősége van a jövendőbeli testmozgásban.
A vírus következményeként előfordulhat tüdő, szív-érrendszer és izom-idegrendszeri
károsodás is.

A fertőzés lefolyását 3 csoportba helyezhetjük:

  • Tünetmentesség
  • Enyhe/mérsékelt lefolyás
  • Súlyos lefolyás

A szövődmények általában a súlyos betegeknél alakul ki, de sajnos enyhe lefolyású tünetek is
eredményezhetnek szervi elváltozásokat. Kifejezetten ajánlott sportolói vizsgálat a
szívizomgyulladás kizárására. A COVID fertőzésből való kigyógyulást követően is a
fokozatosságra hívnánk fel a korábbi életritmusba vissza vágyó sportolók figyelmét.

Zavaczki Renáta
ELTE PPK Hallgató

 

 

Forrás:
Gymbeam.hu (2019) Edzés betegen. Igen vagy nem?

Kis, O. (2020) Mikor kezdjünk újra edzeni betegség után?

Sportorvosikozpont.hu (2020) COVID utáni visszatérés a sportba
https://www.sportorvosikozpont.hu/covid-utani-visszateres-a-sportba
Letöltés: 2021.11.05.

Post a Comment