Az édesítőszerek
Image Alt

Király Fitness

  /  BLOG   /  Az édesítőszerek
Mint tudjuk: lényeges energiaforrásaink a szénhidrátok (régebbi cikk), ezért fontos a megfelelő mennyiségű és minőségű bevitele. Az EFSA ajánlása a szénhidrát bevitelre: 45-60 E%, ezen belül a cukorfogyasztás ne haladja meg a 5-10 E%-ot. A szénhidrát szükségletünket főleg teljes gabonatermékekkel, zöldségekkel, gyümölcsökkel fedezzük, a finomított cukorral- és liszttel készült termékek fogyasztását érdemes minimalizálni.
Hogy miért fontos erre odafigyelni? Nemcsak az alakunk- hanem az egészségünk megőrzése érdekében is. Az egyoldalú táplálkozás, illetve a túlzott cukorfogyasztás általában csökkent mikrotápanyag bevitellel jár együtt, megemeli a szérum triglicerid és koleszterin szintet, valamint növeli a fogszuvasodás, az elhízás, a kettes típusú diabétesz- és a kardiovaszkuláris megbetegedések kockázatát. Cukorfogyasztásunkat csökkenthetjük, ha kerüljük – vagy legalább minimalizáljuk- a hozzáadott cukrot tartalmazó feldolgozott élelmiszereket (ketchup, befőttek, üdítő italok stb.), csökkentjük vagy elhagyjuk a cukor használatát a konyhában, esetleg édesítő szerekre cseréljük azt. Túlsúly, elhízás, szénhidrátanyagcsere-problémák (inzulinrezisztencia, emelkedett éhomi vércukor, csökkent glükóztolerancia) és cukorbetegség esetén ajánlott a hozzáadott cukrokat mellőzni, illetve teljesen kizárni az étrendből. Ezekben az esetben oldhatnak megoldást a különböző cukorpótlók vagy édesítőszerek, melyek az édes ízt képesek úgy biztosítani, hogy a cukornál alacsonyabb energiatartalmúak vagy energiamentesek, ezen túl kedvezően hatnak a vércukor szintre is. Az elhízás megelőzésében és kezelésében logikus megközelítés lehet az élelmiszerek energiatartalmának csökkentése. Ebben sokat segít, hogy a modern élelmiszeripar elérte, hogy alacsonyabb energiatartalom mellett is ízletes ételeket és italokat állítson elő. Erre jó példa a kis energiatartalmú és energiamentes édesítőszerek kifejlesztése. A cukor helyettesítése édesítőszerekkel a fogaink szempontjából is jó választás, hiszen ezek a baktériumok által nem fermentálhatók, így nem járulnak hozzá a fogszuvasodáshoz.
Megkülönböztethetünk olyan cukorpótlókat, amelyek képesek a cukor volumenének pótlására, ez a tulajdonságuk sütemények készítésénél előnyt jelenthet. Ilyen például a xilit vagy más néven nyírfacukor. Ennek a cukorhelyettesítőnek van energiatartalma, de a hagyományos cukorhoz képest 40%-kal kevesebb. Nagy mennyiségben hashajtó hatású lehet, hiszen nem teljesen emésztődik. Ez a hatás egyéni toleranciától és fogyasztási mennyiségtől is függ. A másik ilyen volument biztosító cukorhelyettesítő például az eritrit, amelynek energiatartalma elhanyagolható, hiszen nem rendelkezünk az eritrit lebontásához szükséges enzimekkel, nagy része a vékonybélben felszívódik, a véráramba kerül, majd változatlan formában ürül a vizelettel. Ezért nincs energiatartalma, nem emeli a vércukorszintet.
Vannak az intenzív édesítőszerek, melyek több százszor édesebbek mint a cukor, energiamentesek vagy elhanyagolható az energiatartalmuk, de ezek a cukor volumenének pótlására alkalmatlanok. Ide tartozik például az aceszulfam-K, aszpartám, ciklamát, szacharin, taumatin, neoheszperidin DC, szukralóz, taumatin, neotam és a természetes eredetű, növényből kivont sztevia is.
Az alacsony kalóriatartalmú édesítőszerek a világon a legtöbbet vizsgált élelmiszer-adalékanyagok. A forgalomba hozataluk szigorú engedélyezéshez kötött, melynek során alapos biztonsági értékelésnek veti alá őket az illetékes élelmiszerbiztonsági hatóság, így az alkalmazásuktól nem kell tartani. Meghatároznak egy elfogadható napi beviteli értéket (ADI, acceptable daily intake) amely milligramm/testtömeg kilogrammra határozza meg azt a mennyiséget, amit akár minden nap életünk végéig bevihetnénk az adott édesítőszerből mindenféle egészségkárosodás nélkül. Az ADI érték még egy 100-szoros biztonsági faktort is tartalmaz, tehát megállapításánál 100 -al osztják a kísérletileg meghatározott hatástalan mennyiséget, így az esetleges alkalmankénti átlépése sem káros.
Tehát az édesítőszerek teljes mértékben helyettesíthetik a hozzáadott cukrot, ezzel hozzájárulva egészségünk és a vonalaink megőrzéséhez. Figyelembe kell azonban venni, hogy az édesítőszerek használata akkor lehet segítségünkre, ha fogyasztásukra egy aktív, egészséges életmód mellett kerül sor, amelynek része az ésszerű, kiegyensúlyozott étrend és a rendszeres fizikai aktivitás.

 

Valkai Fruzsina. a Király Fitness táplálkozási tanácsadója

 

 

 

 

Kövess minket Facebookon: Király Fitness – Nagyvárad tér

Instagramon: Király Fitness – Instagram

Iratkozz fel YouTube csatornánkra: Király Fitness – YouTube