A guggolás, jó vagy rossz gyakorlat?
Image Alt

Király Fitness

  /  BLOG   /  A guggolás, jó vagy rossz gyakorlat?

A guggolás tényleg rossz a térdnek? Mit mond a tudomány?⁠

Egy kutatás azt vizsgálta, mennyire gyakoriak a térdízületet érintő kóros elváltozások azoknál a súlyemelőknél, akik 15 évnél régebb óta űzik a sportot. A kutatás végeredménye az lett, hogy átlagban semmivel sem rosszabb a térdízületük állapota, mint a hasonló életkorú nem sportoló társaiknak. ⁠

Sőt, a súlyemelőknél megfigyelték, hogy az átlagos porcvastagságuk kimutathatóan magasabb, mint azoknál, akik nem sportolnak. Ez annak tudható be, hogy a szervezet természetesen igyekszik a gyakori külső behatásokhoz adaptálódni, így a súlyemelőknél mintegy védekező mechanizmusként vastagodott meg a térdízületben a porc. ⁠

Sokak szerint nem is maga a guggolás, hanem a mélyguggolás (ATG / Ass To Grass) okozza a térdízület problémáit. 2011 és 2013 között részletes elemzést végeztek a témához kapcsolódó tudományos publikációk között (164 darab) amiből megállapították, hogy a mélyguggolás nem rosszabb, mint a vízszintig történő guggolás. Ezt azzal is magyarázzák, hogy a legnagyobb nyomófeszültség pont 90°-nál van a térdízületen, ha ennél mélyebbre megyünk, ez a feszültség csökken. ⁠

Helytelenül végezve azonban biztos, hogy sérülésveszélyes, úgyhogy ha az edzéseidbe akarod integrálni a guggolást, fektess sok energiát a helyes kivitelezés elsajátítására.⁠




Hivatkozások:⁠


Reinold, M. (2009, May 11). Solving the Patellofemoral Mystery⁠

Hartmann, H., Wirth, K., & Klusemann, M. (2013). Analysis of the Load on the Knee Joint and Vertebral Column with Changes in Squatting Depth and Weight Load. Sports Med.⁠

Keogh, J. (2005, May 1). The Powerlifter’s Injuries. Pure Power Mag, 4-12.


Kövess minket Facebookon: Király Fitness – Nagyvárad tér
Instagramon: Király Fitness – Instagram
Iratkozz fel YouTube csatornánkra: Király Fitness – YouTube